Tímto lehce kontroverzním nadpisem bych rád otevřel debatu na toto téma, kdy ale otázka není tak jednoznačná, ale má za úkol spíše vyprovokovat přítomné k reakci. Mě k následujícímu zamyšlení vyprovokoval občasný despekt některých mých známých věnujících se "skutečnému umění", ze kterých padají různé uštěpačné poznámky...jo ty děláš ty pokroucený stromky, takovej jsi vlastně zahradník prznitel atd..., pravda nepopírám, že onen despekt mohl pocházet z úrovně mých stromů, ale to sem, myslím, nepatří.
Zatím jen mé krátké zamyšlení.
Je bonsai umění? Odpovědět by se dalo různě - ano, ne, někdy, podle úhlu pohledu, záleží na osobnosti hodnotícího atd...A co to vlastně je umění-od slova umět něco, dělat to dobře? Pak jsou skutečně mnozí bonsajisté skuteční umělci své profese, ale je skutečným umělcem ten, kdo se naučí pravidla nějaké činnosti, ta důsledně dodržuje a výsledkem jsou takřka dokonalé produkty, ale nic navíc? Je uměním to, co zprostředkovává estetický zážitek? Pak ano, mnoho bonsají mnoha lidem zprostředkovává estetický zážitek na různé úrovni. Pravdou ale je , že estetický zážitek mnohým zprostředkovává i chemlonový obrázek po tetě Karolíně na stěně.
Nejsou vlastně bonsaje nakonec jen líbivý kýč? Když se člověk zamyslí nad definicí kýče, tak chtě nechtě musí získat dojem, že mnoho bonsají skutečně kýčem je
- kýč zobrazuje témata, která jsou všeobecně považována za krásná a nekonfliktní-velká většina dnešních lidí, když vidí bonsaj,křičí "krása", kýč je obecně srozumitelný, nepotřebuje výklad, nepotřebuje aby pozorující přemýšlel, přece vidí, jak je to pěkné, hned , instantně, bez osobního vkladu
-kýč nepodává pravdivé sdělení-zamyslete se, skutečně všichni bonsajisté svými stromy něco sdělují, jsou skutečně všechny bonsaje plné přesahu a "bílé magie"? Nebo jde jen o napodobování obecně platných vzorů, o kterých všichni vědí, že fungují-zatočím to tak a tak, tady to stáhnu, voila, trohúhelník je na světě
-kýč selhává ve výpovědi, podbízí se, usiluje o zmocnění se vašeho srdce na úkor odpovědnosti vůči světu, ve kterém máme naději přežít, jen pokud budeme zároveň citliví i odpovědní-tato část definice mě obzvlášť zaujala-vždyť to vidíme kolem sebe dnes a denně -ono zmocňování se našich srdcí bez elementární odpovědnosti vůči světu a citlivosti vůči rostlinám, se kterými mnozí "takyumělci" pracují
Kde se ztratila snaha o přesah, skutečná bílá magie a láska ke světu a rostlinám.
Skutečné umění bonsai nejsou ani tolik výstavy a demonstrace tvarování, protože tam nikdy není vidět to hlavní, co dělá bonsai tak výsostnou disciplínou posunující naše vnímání za hranice transcendence, a to je vztah, vztah mezi pěstitelem a rostlinou, vzájemné braní a dávání, nekonečné hodiny přemítání, tiché meditace nad krásou stromu v jeho přirozenosti. Není zde vidět obohacení pěstitele, který se (snad) v krátkých okamžicích napájí do přirozeného běhu věcí a sem tam v záblescích cítí tao přírody proudící jeho rukama do milovaného stromu. Kdo z Vás, pánové, tohle má? Není zde vidět radost nad prvními otevírajícími se pupeny, prvními zelenými lístky, mohutný příval energie a radosti v létě, tiché usebrání nad opadávajícími listy na podzim a zimní temnota naplňovaná spalující touhou po tom, aby se co nejdříve tohle všechno opakovalo.
Bonsai není jen hotový strom, bonsai je vztah, bonsai jsi ty, bonsaj jsem já. Bez mě moje bonsaj není bonsají, je jen tvarovaným stromkem v misce.
I u mnohých špičkových pěstitelů (i v Japonsku) vidíte, že bonsai je v jejich podání zejména špičkové řemeslo zajišťující jim obživu, proti čemuž rozhodně nic nemám, ale je třeba, aby to zde nahlas zaznělo.
Je tedy bonsai umění nebo kýč? Já si myslím, že může být obojí.
Ale na to si musí odpovědět každý sám, uvítám Vaše názory, byť třeba se mnou budete ostře nesouhlasit.